Vi som åker

Här står vi med stipendie, blommor och allt
Susanna Strandh, Maria Razai, Henok Admassu, Peja Snöbohm.
Johan Johanson, rektor på Eddaskolan, som också skall åka med saknas på bilden

Korta presentationer, kommer mer allteftersom:
Peja:
Jobbar på Naturskolan i Sigtuna sen 14 år, Jag har faktiskt alltid varit väldigt natur och miljöengagerad. Att få jobba med detta som jag gör är det bästa jag kan tänka mig. Nu får jag komma till händelsernas centrum i Köpenhamn och ha med mig 4000 elevers fantastiska klimathänder. Jag är precis där jag vill vara!
Henok:
Jag går i 9A4 på Ekillaskolan. Jag tror att denna resa till Köpenhamn kommer att bli en intressant upplevse som man kommer att få mycket nytta av i framtiden. Det är viktigt att världens ledare snabbt fattar beslut om vad vi ska göra åt det växande problemet.
Maria:
Hej allihopa!
Jag går i Valstaskolan i Märsta, klass 9D. Jag ser fram emot att åka iväg till Köpenhamn (väldigt mycket :p), en erfarenhet för livet och dessutom en stor chans att lära sig något nytt. Jag har alltid varit intresserad av naturvetenskap/naturkunskap, te x att hjälpa människor och att förbättra deras hälsa och miljön etc. Jag hoppas att under resan ``uppfinna´´ någonting som i sin tur hjälper till miljön och klimatet. :)
Just nu under No lektionerna har vi börjat diskutera klimatet och hur det påverkar jorden, t ex ökad havsnivå.
Samt hur vi påverkar klimatet som i sin tur påverkar jorden.
Susanna:
Går i 9A på St:Olof skola, i Sigtuna. Jag blev intresserad av miljö och hälsa i åk 8, när vi började läsa kemi, biologi och hemkunskap. I år gick jag med i Grönflagg som är ett tillvalsämne på skolan. Där pratar vi om miljö och hur vi kan påverka den. Vi lagar också klimatsmart mat. Mina förhoppningar för Köpenhamn-resan är att vi får träffa andra personer med miljöintresse och att jag får lära mig nya saker. Kanske finns det tid för att vara turist också, och få smaka ett danskt wienerbröd! :)   
Johan:
Arbetar som rektor på Eddaskolan. Har ett stort samhällsintresse, där miljö- och klimatfrågor är en självklar del. Hade tänkt åka till Köpenhamn privat men nu kunde vi sy ihop hela vårt klimatarbete den här terminen med att åka ner till Köpenhamn med alla våra händer - fantastiskt!


Kommentarer
Postat av: Anders Johansson (S), kommunalråd

Jag är stolt öve att våra elever och skolpersonal finns representerade på plats på FN:s stora klimatkonferens i Köpenhamn. Ni gör skillnad!



Det är viktigt att alla världsledare känner trycket på sig, och att de som vill gå långt i klimatambitionerna känner ett stöd. Vi önskar er all framgång!



1994 fick jag möjlighet att som internationellt engagerad elev på gymnasiet chansen att delta på FN:s stora befolknings- och utvecklingskonferens i Kairo. Där träffade jag många personer som engagerade sig i en rättvis utveckling i vår värld. Många av dem har jag kontakt med nu, 15 år senare, och mina erfarenheter av detta möte och de människor jag träffade där har präglat min människosyn och syn på utvecklingen i stort. Jag hoppas våra elever som är där får uppleva spännande och givande möten.

2009-12-05 @ 20:15:40
URL: http://www.andersjohansson.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0